5. testovací let Starship
Informace | Webkamery | Články | Fotky | Videa | Aktuálně |
Základní informace
- Datum startu: Listopad 2024
- Startovní okno: Bude upřesněno (Co je to startovní okno)
- Loď: Starship S30
- Nosič: Super Heavy B12
- Cíl: Nekompletní oběžná dráha s maximální výškou kolem 235 km a nízkým perigeem (nepotvrzeno)
- Startovní rampa: Starbase v jižním Texasu, USA
- Pokus o přistání lodi: Simulované přistání do vody
- Pokus o přistání nosiče: Potenciálně první pokus o zachycení Mechazillou
Podrobnosti a zajímavosti
- Pátý start kompletní sestavy lodi Starship (výška 50 metrů, průměr 9 metrů) a rakety Super Heavy (výška 71 metrů, průměr 9 metrů), které jsou vyrobeny z nerezové oceli. Finální verze těchto znovupoužitelných strojů mají umožnit levné cesty na oběžnou dráhu Země, ale také na Měsíc a Mars.
- Během prvního integrovaného letu Starship, který se uskutečnil v dubnu 2023, selhalo několik motorů a mise se nedostala do fáze oddělení lodi od nosiče. Během druhého testovacího letu se SpaceX dostalo podstatně dále – byl otestován nový způsob oddělení stupňů a loď následně úspěšně zažehla všechny motory a téměř doletěla na cílovou dráhu. Nosič nakonec selhal nedlouho po oddělení a loď zhruba 5 minut poté. Třetí testovací let byl opět o dost úspěšnější, neboť Super Heavy se po oddělení poprvé dostala do fáze přistávacího zážehu (ale pak došlo k selhání) a loď Starship úspěšně dosáhla cílové dráhy. Díky tomu bylo možné provést několik testů v kosmickém prostoru a poprvé došlo k pokusu o návrat lodi do atmosféry (i když neúspěšně). Během čtvrté zkušební mise se pak poprvé podařilo přistát jak nosiči Super Heavy, tak lodi Starship (zatím jen do vody).
- Kombinace lodi Starship a nosiče Super Heavy má při startu celkovou hmotnost kolem 5000 tun, z čehož 4500 tun tvoří pohonné látky. Super Heavy obsahuje přibližně 3400 tun paliva a okysličovadla, zatímco Starship ponese dalších 1200 tun těchto pohonných hmot. Přibližně 78 % hmotnosti pohonných látek bude představovat kapalný kyslík, zbytek tvoří kapalný metan. Loď i raketa mají metanovou nádrž umístěnou v horní části a kyslíkovou dole. Navíc obsahují ještě menší nádrže s pohonnými látkami vyhrazenými pro přistávací manévr.
- Na lodi i raketě jsou přítomny také antény pro komunikaci se satelitní sítí Starlink. Jejich použití umožňuje přenos telemetrie a videa i během návratu do atmosféry, kdy vznikající plazma obvykle způsobuje výpadky přenosu.
- Plán této testovací mise by měl být podobný předchozím testovacím letům. Loď Starship připojená k nosiči Super Heavy odstartuje z rampy v Boca Chica (Starbase) v Texasu a vydá se směrem na východ. Raketa Super Heavy se oddělí necelé tři minuty po startu, provede návrat směrem k pevnině pomocí zpětného zážehu a poté odhodí prstenec pro hot staging. Místo simulovaného přistání ve vodách Mexického zálivu by však tentokrát mělo dojít k prvnímu pokusu o zachycení přistávající rakety pomocí ramen takzvané Mechazilly zpět na startovací rampě. Starship by mezitím měla dosáhnout cílové suborbitální dráhy a necelou hodinu po startu opět vstoupí do atmosféry, kde bude prověřen vylepšený tepelný štít. Pokud loď průlet atmosférou přežije, provede opětovný zážeh motorů a přistávací manévr s přetočením lodi do svislé polohy před dosednutím do Indického oceánu.
- Na této misi poletí dosud nejpokročilejší prototypy Starship S30 a Super Heavy B12.
- Starship:
- Starship S20 a pozdější prototypy už jsou schopny letů na oběžnou dráhu a jsou vybaveny tepelným štítem a systémem pro oddělení od Super Heavy během letu. Zároveň tyto prototypy už jsou vybaveny nejen třemi atmosférickými Raptory druhé generace, ale také třemi vakuovými motory.
- Prototyp Starship S30 obsahuje několik vylepšení a také upravený tepelný štít, který nově obsahuje ablativní spodní vrstvu pro případ, že některé z destiček odpadnou.
- Výroba S30 byla dokončena v srpnu 2023. Prototyp absolvoval kryogenní zkoušky na začátku ledna 2024 a v dubnu následovala instalace motorů. Statický zážeh proběhl 8. května 2024. V červnu 2024 pak začalo odstraňování původního tepelného štítu kvůli jeho nahrazení vylepšeným typem v reakci na data získaná během čtvrté testovací mise, kdy Starship poprvé absolvovala kompletní návrat atmosférou. Dne 27. července 2024 pak byl proveden druhý statický zážeh po výměně jednoho motoru.
- Super Heavy:
- Raketa Super Heavy B12 je vybavena celkem 33 atmosférickými Raptory druhé generace. Prototyp pravděpodobně obsahuje několik vylepšení.
- Výroba B12 byla dokončena v druhé polovině roku 2023 a v lednu 2024 prototyp absolvoval dvě kryogenní zkoušky. Následně byl převezen zpět do výrobního areálu, pravděpodobně kvůli instalaci motorů v rámci příprav na statický zážeh.
- Super Heavy po oddělení od lodi Starship provede zpětný zážeh, který raketu nasměruje zpět k pevnině. Zpětný zážeh využívá všech 13 středových motorů, které jsou schopny náklonu o 15 stupňů a tím raketu řídí. Pokud poté v pořádku proběhne přistávací zážeh (opět s 13 motory), raketa se přesune nad pevninu směrem k věži na startovní rampě, kde se ji poprvé pokusí zachytit mechanická ramena (tzv. Mechazilla). Zachycení ještě ve vzduchu je nezbytné, protože Super Heavy není vybavena přistávacími nohami.
- Vývoj data startu: 2024 → červenec 2024 → srpen 2024 → září 2024 → listopad 2024
Webkamery
NSF-Starbase
NSF-McGregor
NSF-Florida
Nerdle
Plex
Rover
Rover 2.0
Rocket Ranch
Lab
Sentinel
Sapphire
Související články
- Příští Starship možná poletí až na konci roku, SpaceX se agresivně ohradilo proti pomalým úřadům
- „Mechazilla“ bude na rampě chytat nejen přistávající rakety Super Heavy, ale také lodě Starship
- Elonovinky #178: Přistávající Starship a Super Heavy bude zachytávat kovová Mechazilla
- Elon Musk prozradil parametry budoucích verzí Starship i plány pro přistání Super Heavy a kolonizaci Marsu
- Profil prvního integrovaného letu Starship
- Profil druhého integrovaného letu Starship
- Profil třetího integrovaného letu Starship
- Profil čtvrtého integrovaného letu Starship
- Co všechno víme o Raptoru druhé generace? Elon Musk prozradil řadu novinek o motoru pro Starship
- Jak ve SpaceX zažehli vakuový Raptor na lodi Starship, aniž by došlo k jeho explozi
- Starship nedisponuje systémem pro záchranu posádky v případě nehody. Jak velký problém to je?
- Prohlídka Starbase s Elonem Muskem
- Kolik stojí palivo pro rakety SpaceX a odkud firma bere metan pro Starship?
- Vše o Starship, Super Heavy a Raptoru
- Přehled aktivních prototypů Starship a Super Heavy
- Přehled vyřazených prototypů Starship a Super Heavy
- Seznam testovacích letů Starship
- Centrální přehled aktivit kolem Starship
- Průběžně aktualizovaný článek o vývoji Starship a dění ve Starbase
Fotky
Starship S30
Super Heavy B12
Mise
Videa
Oficiální animace ilustrující velikost Starship:
Oficiální animace letu Starship na Mars:
Testovací zážeh motoru Raptor 2:
Testovací zážeh vakuového motoru RVac:
Oficiální animace zachycení Super Heavy:
Sestřih z výroby a testování Starship ve Starbase:
Statický zážeh Starship S30:
Static fire of Flight 5 Starship’s six Raptor engines pic.twitter.com/UiF5UG432F
— SpaceX (@SpaceX) May 8, 2024
Aktuální informace
Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!
- Mise Starlink 9-8 - 18. 9. 2024
- Mise Starlink 9-17 - 15. 9. 2024
- Příští Starship možná poletí až na konci roku, SpaceX se agresivně ohradilo proti pomalým úřadům - 11. 9. 2024
Být to tady, tak čekají dva roky a ještě by byli rádi, tady jde o to za každou cenu jakýkoliv pokrok zadusit v počátku případně co nejvíce zpomalit.
S 5. Letem zatím klid.
Upravují povolení k letu s faa?
Vypadá to na větší problém.
https://www.spacex.com/updates/#starships-fly
Toto je neskutocna saskaren co si tam par tajtrlikov dovoluje byt muskom regulerne im poviem ze bud prestanu hadzat polena pod nohy s tymi ich drbnutymi povoleniami alebo sa im na cely artemis vyserem
“si tam par tajtrlikov dovoluje byt muskom”
Ocividne si nepochopil tak skusim este raz ano?!!! si tam par tajtrlikov dovoluje, byt muskom regulerne im poviem…. snad uz v tom mas jasno 🙂 tak a vyzera ze sa to uz deje Elonovi dochadza trpezlivost s bandov trotlov co tam akoze uraduju
How To Prevent Raptors From Destroying Superheavy Pt.2
https://www.youtube.com/watch?v=LgZRyeNAa0A
Skvělej rozbor hromadění ledu v SH.
Zdravím, vím, že SH není “hladký válec”, ale kdyby ho trochu očistili, mohli by na mechazilu dát další “hůlky” s např 4 páry kol od kamionu, které by ji chytli, stabilizovali a přibrždovali, než dosedne na ty zámky… Připomělo by to ten pouťový vláček, kde ho pohání, právě ta guma 😀
Když se na to podíváš trochu více prakticky … no myslím, že na to přijdeš sám
1) Zkoušel si někdy brzdit nebo se rozjet autem na tramvajových kolejích (nebo třeba těch kovových plátech, co se používají při opravách silnic jako krátké přemostění)?
2) Ta věc váží více než 200t a pohybuje se… pokud bys chtěl “odebírat” pohybovou energii tady tohoto pomocí pneumatik … uvědom si, jak obrovskou kontaktní plochu bys potřeboval, abys nějaké významnější množství energie dokázal odebrat … a tím, jak velké / kolik pneumatik bys potřeboval (abys udělal něco více, než černou gumovou čáru na boku SH). (Dělat to proto, abys odebral třeba 2% pohybové energie – nemá moc smysl.
3)Pár minut před přistáním odtamtud ta raketa startuje (takže to okolí tam není moc přívětivé pro velké předměty náchylné na teplo…
4) … a pak – proč bys to chtěl vůbec dělat? Pokud by to chtěli dělat – tak snadno stejného efektu dosáhnou tím, že to nechají sednout na pohybující se ramena, a postupně zabrzdí pohyb těch ramen?
to jsou rozumné argumenty.. díky, tak snad jen k té stabilizaci, ale do može to vypadalo celkem klidně, tak asi zbytečnost…
I ta externí stabilizace je v podstatě zbytečná. Jednak už z principu toho příletu to musí být poměrně stabilní samo o sobě. A pak v zásadě oni nepotřebují, aby to bylo nějak extra stabilní (nebo spíše přesné) celé … oni potřebují, aby to bylo stabilní jen v konkrétním místě těch závěsů nahoře za které to chytají – a tam se o tu “přesnost” stará pohyb ramen mechazily.
Everyday Astronaut právě vydal nové video s Elonem, procházejí se novou továrnou. Druhé video bude za týden z rampy před FT4.
Holy shit, tedy sakra, jak mi to překládal YouTube. Továrna je OBROVSKÁ OBROVSKÁ a to prý jí ještě budou rozšiřovat a rozšiřovat. Stovky raptorů tam mají už teď
To je jen na Starbase?
A to mají Bastrop,Hawthrone a spoustu dodavatelů.
Čekají nás velké věci.
Kde jsou ty časy, kdy svařovali starhopper na pláži.
Tak doufám, že se dostanou s kadencí k 1 letu měsíčně. Tedy pokud jim to neodře lak na rampě při přistávání 🙂
Václavík kosmického kanclu s Majerem z kosmonautixu vypotili se seznam zprávy článek k 5 letu SHS.
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/tech-technologie-u-pristiho-testu-muskovy-starship-bude-mechazilla-jeji-rameno-chyti-raketu-254175
Záchyt SH v článku berou jako hotovou věc.
Lidé na Marsu dle majera za 100 let, vaclavíka stovky let.
Hoši jako obvykle blábolí a manipulují.
Jsou škodná kosmického pokroku.
Navrhuji ban pro PetrV.
Jak pravidelný čtenář ElenuX s dovolím s Vámi nesouhlasit. PetrV má někdy jiný názor než Vy, používá jiný jazyk – pro mě až příliš expresivní (citově zabarvený), ale to není důvod k banu. Naopak to někdy vede k zajímavé diskusi – je to takové koření diskuse.
A k danému článku na seznamu…Asi bych nevolil slova PatraV o manipulativních nebo blábolících hoších a o škodné pro kosmického pokroku, ale zmiňovaní pánové vyrostli v nějaké době a vyjadřují se podle vlastních zkušeností a šíří dále svoje názory. Rychlost raketového pokroku si možná nedokáží představit (uvidíme). A článek na seznamu – dle mého názoru – je špatně čitelný slepenec mnoha postřehů různých lidí. Prostě autor potřeboval naplnit denní quotu a sepsal článek mimo svůj obzor.
Mimochodem přístup Dušana M. je k letům SpaceX dlouhodobě velmi pesimistický včetně například komentování 4. IFT letu. Až teprve skutečné výsledky SpaceX ho přinutí ke změně svého názoru.
Můj návrh na ban není založen na rozdílnosti názorů, ale je důsledkem drzosti, s jakou se pan Petr Vojvodík (PetrV, PVoj) dlouhodobě chová k jiným lidem. Na jeho nevhodné chování jsem ho zde již v minulosti upozornil. Bohužel však z jiných diskusních fór vím, že není schopný sebereflexe a je drzý na každého, kdo projeví jiný názor. Vzhledem k tomu, že Dušan Majer ani Michal Václavík do zdejší diskuse nepřispívají (ani nevím, jestli jí čtou), tak bych si vyčítal, kdybych svůj dnešní návrh nepodal. Pan Vojvodík dnes překročil hranici, která je pro mě osobně akceptovatelná. K Vaší námitce, že zmiňovaní pánové vyrostli v nějaké době, jen uvedu, že pan Vojvodík je starší než oni.
Já do toho nechci zbytečně zasahovat, ale tak jako se ptám výše, vám nevadí, že jako argumenty používá něco, co ti lidé neřekli?
Změnit článek na seznam zprávy je otázka minuty. Teď už to tam není.
Skočte na youtube q koukněte na majera.
Tam to jen tak nevymaže.
“teď už to tam není”
Tahle věta říká prakticky vše.
Ve videu to jasně je, takže opravdu nepíšete pravdu.
Od začátku vím, že jako argument používá něco, co neřekli. Článek i video jsem viděl před 7. hodinou ranní, nic se tam od té doby nezměnilo. Pouze nepochopil, co řekli. Samotné nepochopení jejich vyjádření mi nevadí. Ale stejně Vám děkuji, že jste na to upozornil.
Pane Hošek, nic není o věku. Ani vy. Vaše návrhy banu a dojmy o drzosti jsou velmi neslušné.
Václavík zde přispíval dříve a choval se jako brouk pytlík. Všechno ví všechno zná.
Trochu na způsob komunistů. Všimněte si, kolik banů rozdali oba dotyční pánové na fórech.
Zavedli novou totalitu. Na kosmonautixu Majer nestrpí jiné názory jako cenzor.
Na kosmo.cz napsal vaclavík spoustu urážek jako magor apod. Mne zabanoval.
Na idnes na diskusi urážel lidi.
Přitom se tam i zde zmýlil. A nepřizná chybu po bolševicku.
Navíc můj synovec jej zná z mládí osobně. Nevyjádřil se o něm pochvalně. Naopak tvrdí, že je to křivý člověk.
A jelikož jsem fanda a ne placený papaláš, tak někdy i napíšu pro někoho nepříjemnou pravdu.
Zustavejte dál ve své bublině.
Děkuji.
Souhlas s panem Hoškem
Vám opravdu nevadí, že jako argument jsou použity informace, které v tom článku nejsou?
Článek změníte během minuty…
To si uvědomte.
Když se podíváš na ty “zajimavé diskuze” respektive na ty reakce, tak je to většinou uvádění nějakého nesmyslu vyplozeného PetrV (většinou utkvělé představy) na pravou míru…. a to dost často opakovaně toho samého pořád dokola – než ostatní přestane bavit na to reagovat. Což je popravdě dost škoda, protože pak zůstane být vidět jen ten nesmysl/náhodný výkřik od PetrV – který už nikdo nemá chuť po xté opravovat / vyvracet.
(Ale na ban to asi necítím… sice má všechny vnější znaky trola- ale řekl bych, že je tam spíše nějaký jiný problém. Ideální by byl limit tak 2 příspěvky na 24 hodin…).
Probudil ses…
Mimochodem trolí tady farma z kosmonautixu… 😉
Jinak… podívej se už jen na tohle vlákno. Jakou souvislost má ten vykřik PetrV … s tím, co napsal OP?
Jako pravidelny ctenar ElonX podporuji ban. PetrV nikterak konstruktivne do diskuze neprispiva a casto jsou jeho komentare jen ubohe osobni utoky.
Podle lajků je nás 23. Mohli bychom dostat nějaké odůvodněné vyjádření?
PetrV je podle mě člověk s nějakou mentální poruchou, nikoli někdo, kdo by záměrně trollil nebo provokoval. Částečně proto jsem byl ochoten ho tak dlouho tolerovat, ale je pravda, že už loni dostal poslední napomenutí a ty jeho osobní útoky už jsou za hranou.
Takže jelikož si to lid přeje, dávám Petrovi ban.
Děkuji.
Bohužel blábolíte vy, protože minimálně ve dvou bodech nepíšete pravdu.
Nepoletí se už se skutečným nákladem – starlinky? Na oběžnou dráhu se už Starship dostane tak by to mělo jít.
Pro IFT-5 ještě Starship nebude mít licenci FAA k letu na stabilní nízkou oběžnou dráhu Země (LEO). Vzhledem k vysoké hmotnosti (řádově 100 tun) bude nutné nejprve prokázat na suborbitální dráze (tj. v podmínkách mikrogravitace) schopnost deorbitačního zážehu Raptoru.
Takže ne, se Starlinky se ještě nepoletí.
Navíc Elon ae ani nesnažil Timovi odpovědět na otázku co to bylo s těmi dveřmi na IFT-3.
Není to priorita.
Takže za mě taky, Starlinky dřív než na IFT-7 nepoletí.
Podle předvčerejšího rozhovoru Tima Dodda s Elonem Muskem [1] není vypouštění nákladů pomocí Starship na letošek v plánu.
Chtějí se soustředit na odladění rychlé znovupoužitelnosti, v prvé řadě vychytat mouchy na tepelném štítu Starship a pak přistávání Super Heavy a Starship do klepet Mechazilly. Je možné, že deorbitační zážeh a vypouštění nákladu budou testovat dříve než přistávání Starship.
Zdravím, nikde nevidím info o tom, že se údajně má vyměnit celý tepelný štít za nové destičky, které jsou silnější a pod nimi bude údajně nějaká ablativní vrstva, která se v případě odpadnutí destičky bude odpařovat. Je tomu tak?
Já to v článku vidím:
Prototyp Starship S30 obsahuje několik vylepšení a také upravený tepelný štít, který by měl být silnější a nově bude obsahovat ablativní spodní vrstvu pro případ, že některé z destiček odpadnou
Přehlédl jsem, omluva.
Všichni jsou potichu po IFT-4.
Asi mají stále úžasem otevřené pusy.
Tak vzhůru do dalšího letu s cíli hodnými nejvýkonnější rakety.
Let s cíli hodnými nejvýkonnější rakety byl 1. června zrušen.
https://dearmoon.earth/pdf/dearMoon_EN_240601.pdf?0531
Přelozte si oznámení YM a zkuste přemýšlet, co v jeho prohlášení je zajimavé pro budoucnost se SpaceX.
Kolik dalších letů má SHS v predsmluvněno?
Starlink, Polaris atd…
Co říkáte na pokrok SHS ITF-4 s ohledem na vynášení starlinků?
Co by jste na SHS upravil?
Chápu, máte v hledáčku hlavně stanici gateway a lety orionu.
Ale to je jen malá část dnešní kosmonautiky. Navíc bez ekonomické návratnosti.
Děkuji.
V prohlášení je zajímavé, že Maezawa nedostal jasný aktualizovaný harmonogram, který by vedl k realizaci jeho mise v blízké budoucnosti.
Starlinky? Pokrok SHS IFT-4 s ohledem na vynášení Starlinků? O nich jste napsal před IFT-1 dne 16.11.2022: “A mohli by nasazet do S24 starlinky”.
O IFT-3 jste 18.12.2023 zase napsal toto: “A snad budou přečerpávat palivo na LEO.” Načež jsem Vám odpověděl: “Let Starship S28 na LEO (stabilní nízkou oběžnou dráhu Země) není v plánu mise.”
Ale nějaká ta pozitiva a sociální jistoty tam jsou, ne ? 😉
Ano.
Já mám dojem, že NASA prostě platí víc a Starlinky už taky nesou víc, takže to dali na vedlejší kolej.
To jsou spojené nádoby. Mise mohla demonstrovat další schopnosti Starship, využitelné pro NASA v rámci Artemis.
Nepotřebují nic demonstrovat, dostali jasný úkol a ten musí primárně splnit.
Já jsem ale psal o dalších schopnostech (jejichž vývoj jim mohl zaplatit J. Maezawa), na které zakázku od NASA nedostali a s kterými by mohli být konkurencí společnosti Deep Space Transport.
DST je společný podnik Boeingu a Northrop Grummanu, se kterým chce NASA uzavřít smlouvu EPOC na rakety SLS počínaje misí Artemis V.
Úřad generálního inspektora navrhl zahrnout do připravované smlouvy EPOC flexibilitu, která by agentuře umožnila se případně rychle přeorientovat na dostupné levnější komerční alternativy.
Skoda že jste z otázky opět utekl jako malý kluk.
Někteří zde snižují vyznam SHS pro statlink a další konstelace.Asi netuší, jaká revoluce probíhá v přenosu dat na Zemi díky Starlinku. A jaký je to byznys.
US army je daleko významnější zákazník nežli NASA a důvěřuje SpaceX pro jejich spolehlivost.
Polaris jste vynechal úplně. To jsem nepsal o Denisovi Tito a jeho ženě a dalších.
Víte např. co dělá VAST space?
Co plánuje se SpaceX?
Víte, že jeho management přišel ze SpaceX?
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Vast_(company)
Yusaku byl první a neřekl poslední slovo se SpaceX, to by jste mohl tušit.
Překvapuje mne váš slabý rozhled. A nebo úmyslná manipulace.
Hezký letní večer.
Děkuji za doplnění. Myslím, že bychom si měli nalít čistého vína.
1) Děkuji za ty minusy, které jste mi před půlnocí hromadně nasekal. I za to minus u odpovědi, v níž jsem s Vámi vyjádřil souhlas. Stále platí, že já Vaše komentáře nehodnotím.
2) Pravděpodobnost letu Dennise Tita kolem Měsíce ve Starship je nízká. V létě mu bude 84 let.
K mínusum bude patrně nějaký
důvod. Dumejte jaký.
V ničem jsem vás nedoplňoval. Jen vy segregujete a manipulujete informace jak jste patrně nastaven. Proto ta odpověď.
Tito si může dovolit zemřít. To je vysada každého, nepodceňujte jej.
Do hrobu si peníze nevezme, tak podporuje finančně s mladou ženou to, čemu věří,
že to má smysl.
A takových lidí je stále více.
Yusaku také stále SpaceX věří.
Nepište prosím nesmysly viz výše. Jsou hodny bulváru.
Děkuji.
Nemusíte být skromný. V možnostech využití Starship jste mě doplnil a za to se sluší poděkovat.
P.S. Tvar slova mínus je chybný. V psané formě je jedinou správnou variantou minus.
A hele, to (P.S.) jsem nevěděl 🙂
WTF? Co jsem to právě četl? Internetový flame bez nadávek, kdy diskutující skutečně o tématu něco vědí a nejen urážejí a plácají nesmysly?
Tady na Elonx to fakt je jak v jiným světě.. Z diskuzí na idnesu nebo FB člověk pomalu ztrácí víru v alespoň nějakou inteligenci českého občana, ale tady…. 😀
No toto? Deset let škol s matematickým zaměřením a já se skoro ve čtyřiceti letech dozvím, že jsem psal minus celý život špatně? 😀
Úplně na rovinu – mám pocit že jste p. Hoška natlačil do pozice, kterou on nezastává. On by rád zůstal nezávislý, kdežto vy ho tlačíte do pozice “nesnáší SpaceX”. A to na základě jeho přístupu “brání NASA”.
Opravdu to není tak, že ten, kdo hájí NASA, nesnáší SpaceX nebo obráceně.
JHošek se do své pozice natlačil sám.
Jelikož už cca 7 let píše ve veřejném prostoru, měl by být opatrný na bulvární hlášky.
NASA opravdu není hlavní hybatel současných vesmírných aktivit a financí.
Pokud si pamatuji, tak vždy vedla v USA armáda.
Jen se o ní tolik nepíše.
Mimochodem není nezávislý…
“už cca 7 let píše ve veřejném prostoru”
Dovolím si tento údaj doplnit. Na internetu píšu o kosmonautice 25 let (diskuse na kosmo.cz). Můj kontinuální zájem o kosmonautiku ale začal už v 70. letech minulého století.
ad nezávislost: Nepíšu jen o programech NASA, ale třeba i o čínském programu.
Jirka – má o dost větší záběr než jen SpaceX – a velmi často se (nechtěně) dostává do pozice, která vyzní jako obhájce “old space”- i když bych řekl, že je to z jeho strany spíše potřeba “uvádět na pravou míru” a “tohle vám uniká” – což často nepadne na úrodnou půdu (zcela neoprávněně). Sice se s ním občas neshodnu, ale ten jeho přehled se nedá nerespektovat a “ví co dělá”.
PetrV (a myslím, že zároveň PVoj) na druhou stranu má neskutečně otravný způsob “diskutování” – založený na zběsilém chrlení “náhodných frází” s často pouze tangenciální souvislostí (pokud se zrovna náhodou zadaří). A jeho agresivita vůči Jirkovi je odporná – a to říkám z pohledu člověka, který pro sarkasmus a stěr nejde daleko.
Mám obavu, že mu naopak záběr chybí.
Jinak by nepsal manipulativní články.
Vzkuste podumat, jak vypadá …
A nejen on… 😉
Má mínus… to je pro něj důležité….
A ty manipulativní články … jsou tady s námi v místnosti?
Kde jsou, to tušíte…
Díky lidem jako je pan Hošek, kteří jdou ad fontes – studují ty dlouhé nezáživné písemné materiály a jsou ochotni se podělit o informace, získáváme přehled o tom, co se v kosmonautice děje. Proto si jich velmi vážím. Nicméně autor je otrokem svých zdrojů, je tudíž nefér ho vinit z manipulace, když jsou některé informace nepřesné. A vzhledem k subjektivnímu vnímání skutečnosti to může být i pomýlené.
Bohužel Jhošek dlouhá léta papouškuje offi zprávy NASA bez jakehokoli úsudku. Samotné NASA je politicky řízený nákupčí služeb a toaletního papíru.
Psal jsem to několikrát.
Pokud by se snažil jít k podstatě věci, tak nebude jen papouškovat.
Navíc separuje a manipuluje s info, jak se mu hodí.
Děkuji panu Vojvodíkovi za analýzu. Byl tady dotaz, kde jsou ty manipulativní články. Aby bylo moje papouškování, separace a manipulace s informacemi více zřejmé, dovolím si vložit odkaz na nejnovější článek.
Ono stačí kouknout na počátek tohoto vlákna.
Doufám, že to bylo pro JHoška přínosné.
Na začátku tohoto vlákna jsem reagoval na Vaši větu o cílech hodných nejvýkonnější rakety. Původní hlavní cíle nejvýkonnějších raket v minulosti (Saturn V, Proton, N-1, částečně Eněrgija), současnosti (SHS, SLS) i budoucnosti (CZ-10, CZ-9) jsou velmi podobné. Pilotované lety k Měsíci, na Měsíc a na Mars. Proto jsem zmínil dearMoon. A ještě ve výčtu raket doplním Falcon Heavy, původní oznámený nosič pro let J. Maezawy.
No fuj, taková reklama. A navíc jsem to už četl 🙂
To není reklama, ale zdroj, kde lze nalézt moje papouškování, separaci a manipulaci s informacemi.
Ten detektor ironie, co používáš ….no jak to říct… potřebuje vyměnit.
To je moje chyba. Myslel jsem, že reaguji na PetrV a až zpětně jsem zjistil, že příspěvek napsal PetrK.
Už jsem taky chtěl PetrK navrhout přejmenování 🙂
Já jsem tu déle. Já se přejmenovávat nebudu 🙂 Já jsem tu byl a ještě tu nikdo nebyl. A na to mám svědky 🙂
Reálně bych řekl, že klidně budu mezi prvními dvaceti 🙂 A skoro bych řekl, že jsem se sem dostal odkazem z Kosmonautixu 🙂
To byly časy… Muži byli praví muži, ženy byly pravé ženy, a malá plyšová zvířátka do 5kg byla pravá malá plyšová zvířátka do 5kg.
PS: tak si aspoň udělej ikonu…
A já měl ještě smysluplné komentáře 🙂
Zkusím
Děkuji. Až budu velký chci být jako ty.
😉
To bude patrně tím 500 letým suchem co někteří samozvaní vědci věštili. Chce to sprchu a teplý čaj… 😉
To je pravda. Nicméně například to, že demonstrovali, že umí vyrábět a provozovat Starlinky, jim přináší business i jinde. Tím se vytváří nová příležitost na trhu.
Takže demonstrací, kterou zaplatí někdo jiný, mohou získat všichni. V případě DearMoon to mohla být například alternativa k použití Orionu pro měsíční mise.